De nieuwbouwplannen van het Ringershofje in de Paul Krugerstraat gaan een nieuwe fase in nu alle ‘zienswijzen’ (in totaal twaalf bezwaarschriften) die door omwonenden zijn ingediend zijn afgewezen. Niets staat het verlenen van vergunning nog in de weg mits er door iemand beroep wordt aangetekend op het besluit voor het verlenen van een omgevingsvergunning. Dit kan nog tot 14 januari 2016. Ondertussen is ‘Alckmaer voor Wonen’ gestart met inpandige sloopwerkzaamheden waaronder het verwijderen van asbest. Hierover zijn omwonenden keurig geinformeerd. Begin 2016 zal met de sloop van het pand begonnen worden.

Een van de bezwaren was dat met het bouwplan wordt afgeweken van het bestemmingsplan Alkmaar-Zuid. Dit is echter ondervangen door het starten van een Wabo procedure (de zogenaamde Wabo wet die gebruikt wordt voor bouwaanvragen die in strijd zijn met bestemmingsplannen). Het bouwplan en de zienswijzen zijn getoetst aan de wet en daar zijn geen belemmeringen uit voortgekomen.

Bezwaren over de hoogte en volume van het bouwplan waardoor minder ‘open ruimte’, zonlicht, lichtinval en uitzicht, etc. zijn allemaal verworpen. Aan lucht, licht en ruimtelijke beleving zijn geen rechten te ontlenen of m.a.w. dit zijn geen steekhoudende argumenten om een bouwplan aan te passen of niet door te laten gaan. Met betrekking tot het parkeren is het bouwplan getoetst aan het huidige parkeerbeleid van de gemeente Alkmaar en voldoet daaraan. Dat betekent 1,2 auto per woning waarbij men er gemakshalve vanuit gaat dat door het afnemende aantal appartementen van 33 naar 23 het autobezit niet hoger zal uitvallen. Gelet op de hogere huursom voor de appartementen (van gemiddeld zo’n € 300,- naar een ruime verdubbeling, maar nog binnen de sociale huurgrens) is de verfotowachting van de gemeente dat er niet meer auto’s bijkomen. De realiteit is dat de ex-bewoners van het Ringershofje met huren aan de ondergrens minimaal autobezit hadden en ver onder de gemeentelijke autobezit norm zaten maar dat het aannemelijk is dat de nieuwe bewonerspopulatie (met huren aan de bovengrens) gemiddeld hoger autobezit zal hebben maar dat is vooralsnog een aanname en derhalve geen harde bezwaargrond.

Conclusie:

De nieuwbouwplannen aan de Paul Krugerstraat zijn nagenoeg een feit. Hoewel het goed is dat zoveel mensen zich hebben laten horen over het bouwplan en de gevolgen voor de omgeving is het op zijn minst teleurstellend dat bezwaren door bovenliggende wet- en regelgeving, maar ook door eenzijdige interpretatie (parkeerbeleid) onderuit worden gehaald. We zijn zeer benieuwd of de gemeentelijke argumenten standhouden na oplevering en bewoning. Uiteraard zullen we dossier bijhouden en de gemeente opnieuw benaderen indien het anders uitpakt dan voorgesteld.