Zoals misschien nog wel bekend bij de oudere wijkbewoners, heeft de ontstaansgeschiedenis van de wijkvereniging in het Emmakwartier alles te maken met de toename van parkeerdrukte. In de begin jaren 80 nam deze druk in de schil rond het centrum van Alkmaar dramatisch toe en ontstond daaruit de behoefte om als één orgaan met de gemeente te discussiëren over mogelijke oplossingen. En aldus gezegd, ontstond de wijkvereniging Emmakwartier, zoals die nu nog steeds bestaat.

Echter, 35 jaar verder en parkeren is helaas nog steeds een heikel onderwerp en punt om over te discussiëren en staat derhalve nog altijd hoog op de agenda’s van de verschillende overlegstructuren binnen de gemeente en haar wijken.

Ondanks dat is er wel het nodige gebeurd en bereikt, zoals de invoer van een bewoners parkeervergunning, het gebruik van een bezoekerskaart naast de mogelijkheid van betaald parkeren, verscherpte toezicht door aangestelde parkeerwachten, hogere boetes en helaas ook nog steeds een grote frustratie indien een auto niet voor het huis geparkeerd kan worden.

Het lijkt er voor de wijkbewoner namelijk op dat het parkeren in de wijk in het afgelopen jaar steeds lastiger aan het worden is. Zoals ook al meerdere keren uit de krant te hebben kunnen vernemen, heeft de wijkvereniging bij de politiek en gemeente Alkmaar zeer recent wederom net als in de jaren 80 de noodklok geluid.

Even een aantal veranderpunten op een rij

Positief effect heeft gehad:

  • Het toevoegen van de Costerstraatbrug en Van houtenkade aan de rand van het vergunningsgebied Emmakwartier
  • Gedoogbeleid parkeren (buiten werktijd) op privéterrein van de OSB Kennemerpoort (plein Hofdijkstraat) en de Raad van Kinderbescherming (achter het Blekersplein)
  • Uitbereiding van de betaald parkeren tijdsduur over de dag.

Negatief effect heeft gehad:

  • Opheffen van het één-parkeervergunningsbeleid per huishouden
  • Uitgave gemeentelijk Parkeren-in-balans beleid (feb. 2010), waarbij door een hertelling een 30tal extra vergunningen verleend mogen worden
  • Oplevering van de Everstaete (48 appartementen) in de Van Everdingenstraat zonder toevoeging van (extra) parkeerruimte.
  • Oplevering van Emmastaete op Emmastraat no33 en een complex op no.35 en nog te realiseren drie-appartementencomplex midden in de Prins Hendrikstraat zonder extra voorzieningen zal een verhoging van de parkeerdruk in dit deel van de wijk teweeg brengen.
  • Uitruil van het Elizabethziekenhuis met het Westerlicht waarbij de grote parkeerplaats alleen voor MCA personeel toegankelijk werd.
  • Herindeling van de Steijnstraat en van de Nieuwlandersingel is ten koste gegaan van het aantal parkeerplaatsen.

Als de voorgenomen plannen rond de verbouwing van het Ringershofje aan de Paul Kruegerstraat en Huize Augustinessen aan de Van Everdingestraat (zie artikel in deze Emmakoerier) hun doorgang zullen vinden, dan zal de situatie rond parkeren in onze wijk er naar verwachting de komende tijd (helaas) niet beter op worden.

Ook het recent door de wijk zelf gehouden onderzoek (telling) naar het parkeren wijst uit dat de figuurlijke emmer meer dan vol is.

Als wijkvereniging blijven we natuurlijk attent als het gaat om veranderingen en zullen we daar waar mogelijk proberen te anticiperen maar zijn we ook realistisch; het Emmakwartier is rond de overgang van de 19e en 20ste eeuw ooit gebouwd zonder dat er rekening gehouden werd met het parkeren van auto’s en dat los je een eeuw later in een situatie van zo’n 450 woningen met dito auto’s ook niet zomaar op.

parkeernood emmakwartier